De 5 mest populære mattrendene

Trender innenfor mat, dietter, hva man skal spise og hva man ikke skal spise kommer og går. Men det er også enkelte ting her i Norge som stadig øker i popularitet. Vi som driver med kantinedrift er selvfølgelig opptatt av disse trendene og å hele tiden henge med i tiden. Her presenterer vi de fem største trendene som vi ser for tiden.

1. Vegetar / vegansk

Aldri før har det vært så populært med vegetarmat som nå. De store hurtigmatkjedene har også slengt seg med i kappløpet om å tilby større utvalg i vegetarmat. I matbutikkene er det tydelig større etterspørsel, og omtrent samtlige dagligvarekjeder opplever en dobling i omsetning av vegetarprodukter fra 2018 til 2019. Det som trender mest er kjøtterstatningsprodukter som er basert på soya og andre plantebaserte ingredienser. Nå får du kjøpt hamburgere, pølser, nuggets og til og med pulled pork som er laget av 100% bønner, spinat, soya, sopp eller rødbeter. Viktige faktorer for populariteten rundt vegetarprodukter kan i følge en forsker være basert på en økt bevissthet rundt helse, klima og dyrevelferd.

I flere kulturer er vegetarmat snarere normalen enn unntaket. I enkelte asiatiske land har vegetarmat vært en del av hverdagen i århundrer. Blant en stor andel av buddhister er det å være vegetarianer ansett som etisk riktig. I India anslås det at det finnes rundt 390 millioner vegetarianere som tilsvarer 28% av befolkningen.

2. Økologisk

Økologisk mat er mat som er produsert med minimalt bruk av tilsetningsstoffer, bedre dyrevelferd og ingen bruk av kunstgjødsel eller kjemisk-syntetiske plantevernmidler. Det finnes nå økologiske alternativer innenfor det meste av korn, bakervarer, kjøtt, egg, meierivarer, frukt og grønt. Mange mener at økologisk mat smaker bedre, er sunnere og miljømessig mer bærekraftig.

I følge en rapport fra Landbruksdepartementet fra 2019 økte omsetningen av økologiske matvarer sterkt. Året før økte produksjonen av økologiske kyllinger med hele 34 prosent, mens eggproduksjonen økte med 12,5 prosent. I rapporten nevnes det blant annet at norsk landsbruksareal som er under omlegging til økologisk har gått opp med hele 40 prosent.

3. Raw food

Det å spise raw food handler om å ikke prosessere maten i forkant. Det vil si at mat som man ikke behøver å steke eller koke. Dette kan være alt fra frukt, grønnsaker, korn, nøtter og noen typer kjøtt og fisk. Trenden med raw food har fått sin popularitet de senere årene, men det finnes få referanser i historiebøkene. Mange mener det å spise uprosessert mat har mange helsemessige fordeler. Blant annet fordi den er mer næringsrik og er enklere å fordøye. Noen påstår også at man får økt energinivå, økt vekttap og renere hud.

4. Nøkkelhullmerket mat

For noen år siden startet myndighetene med nøkkelhullsmerking. Det vil si at alle produkter som har nøkkelhullsmerket skulle inneholde et akseptabelt nivå av sukker, salt og fett. Nøkkelhullet skulle hjelpe folk å ta sunnere valg i hverdagen og på handleturene. Enkelte av matvarene med Nøkkelhullet inneholder også mer fiber og fullkorn. Merkeordningen har vist seg å være en suksess og har skapt en stor endring i matvareproduksjonen hvor stadig flere har tilpasset produkter for å kunne bli nøkkelhullsmerket. Det er ikke dermed sagt at alle produktene er sunne, men det setter i hvert fall en del krav som må oppfylles for å kunne benytte Nøkkelhullet på pakningen.

5. Kortreist mat

Det har blitt stadig viktigere for oss med kortreist mat som er produsert i nærheten av oss forbrukere. Det har mange miljøfordeler og det gir større bevissthet i befolkningen om hva som finnes i nærmiljøet. Mindre transport er kanskje den største fordelen av kortreist mat. Og nå som det blir vanligere å benytte seg av elvarebiler på kortere strekninger øker miljøfordelene betraktelig. I de siste årene har det også pågått kampanjer for å få forbrukere til å velge norske matvarer istedenfor å kjøpe de samme matvarene som er importert.

En sunn kantine med variert utvalg

Som sertifisert miljøfyrtårn-bedrift forpliktet til FNs globale mål for bærekraftig utvikling er vi i Løvetann opptatt av alle små ting som kan gjøre en forskjell. Hvis du er opptatt av dine ansattes trivsel, helse og utholdenhet kan det være smart å skifte til en kantineleverandør som fokuserer på sunne matvaner. Løvetann har levert kantineløsninger for bedrifter med mellom 50 eller 3000 ansatte i over 25 år, og er kjent for vårt sunne og varierte kosthold såvel som smilende og serviceinnstilte medarbeidere. I Løvetann tilpasser vi kantinen til din bedrift og dine behov, og leverer en kasseløs løsning som forenkler logistikken. Er dere dere flere bedrifter på samme bygg kan dere kanskje gå sammen og dele én kantine? Mulighetene er mange, og vi gleder oss til å ta en kantineprat med deg.

Løvetann AS | kantine & personalrestaurant

Vårt mål er at lunsjpausen skal være dagens høydepunkt. Våre kantiner serverer sunn lunsj og hjemmelaget kantinemat med internasjonalt preg som gir inspirasjon og energi til resten av arbeidsdagen, og senker sykefraværet.

Sosialt

Kanskje du også vil like:

La oss ta en prat

Løvetann har drevet kantine for bedrifter med mellom 50 til 3000 ansatte i Oslo og omegn i snart 30 år.

11 + 9 =

Merete Anfinnsen

Merete Anfinnsen

Daglig leder av Løvetann AS

Etter flere års erfaring fra ingeniørhøyskole, hotellhøyskole og kantinedrift, stiftet Merete Anfinnsen sitt eget selskap.

Da hun startet Løvetann i 1995 tok hun med seg gode erfaringer om hvordan ting burde gjøres og hva man skulle unngå å gjøre.

Nå er det snart 30 år siden Løvetann ble en realitet, og bedriften har i dag 20 fornøyde ansatte og i snitt under to prosent sykefravær.

Løvetann drifter cirka 20 kantiner i Oslo & omegn.