En kantine med sunn mat fremmer god trivsel
3 viktige ting å tenke på ved oppstart av kantine

Skal din bedrift ha ny kantine eller fornye en eldre kantine? Da er det noen viktige ting som bør tas hensyn til og være klart fra dag én.

1. Planløsning

Sørg for gode løsninger

Når en skal tilberede kantinemat er det viktig å ha en god planløsning som tilrettelegger gode arbeidsforhold. Det skal være løsninger som gjør det enkelt å tilberede maten i tillegg til gode og smarte lagringsløsninger. Det er veldig viktig at man følger retningslinjene mattilsynet har fastsatt. Det er strenge krav i forhold til blant annet rengjøring, vedlikehold, oppbevaring og kjøling. Alt dette vil også ha noe å si for hva slags planløsning du velger. I tillegg er det viktig at kjøkkenet i en kantine har god belysning og god ventilasjon.

Rengjøring av overflater

Alle overflater, dører og karmer skal være lette å rengjøre. Og der hvor det er fare for sprut og søl fra matlaging skal det være glatte flater og vanntett. Det kan derfor være lurt å velge blanke overflater de fleste steder. I tillegg skal all innredning være utformet slik at det ikke kan samle seg skitt i lommer eller sprekker. Alle områder som kommer i kontakt med mat må altså være lette å rengjøre. Og de må kunne rengjøres hyppig og derfor må overflatene tåle fuktighet.

Krav til oppvask

Oppvaskutstyr må være av korrosjonsbestandig materiale og enkel å rengjøre. Det finnes egne krav for oppvaskmaskiner fastsatt Mattilsynet som også må følges.

Toalett og garderobe

De som er ansatt på kjøkkenet skal også ha tilgang på eget toalett som ikke vanligvis benyttes av gjestene i kantinen. Dette er for å forhindre smitte utenfra. Dersom toalettet er plassert i tilknytning til kjøkkenet, må det være en gang i mellom. Håndvask må være tilgjengelig ved toalettet.

De ansatte skal også helst ha tilgang til en garderobe, men det kan også løses ved å skape et omkledningsrom. Gjerne med oppbevaring for arbeidsklær.

Solid kunnskap om planløsninger

Gjennom 25 års drift av kantiner har Løvetann opparbeidet seg solid kunnskap om planløsninger i kantine. Og dette deler vi gjerne med deg for å finne den beste løsningen til drift av din kantine. Les mer om Løvetann her. Send oss gjerne en melding for en uforpliktende prat om kantineløsning.

2. Internkontroll

Egne forskrifter

For å oppdage feil og mangler ved en virksomhet er det viktig å ha god internkontroll. Det finnes egne forskrifter utarbeidet av Arbeidstilsynet som beskriver ulike krav i forhold til helse, miljø og sikkerhet (HMS). I tillegg har Mattilsynet utarbeidet retningslinjer for hva som gjelder for kantiner og alle typer serveringssteder.

God hygiene og hyppig rengjøring

Rengjøring er et sentralt punkt i internkontrollen. Dette er veldig strengt i forhold til serveringssteder som f.eks. en kantine. Kravene til rengjøring kan man lese seg opp på i Næringsmiddelhygieneforskriften vedlegg II kapitel V nr. 1.

Det finnes uttallige bakterier som en kan bli syk av og som lett overføres gjennom inntak av mat. Derfor er det viktig at det gjøres en god innsats i din kantine for å forhindre nettopp dette. Mat kan både se og lukte greit, men allikevel inneholde bakterier som folk kan bli syke av. Men dersom du følger strenge rutiner for rengjøring, oppbevaring, kjøling og varmebehandling vil dette som oftest aldri være noe problem.

Under ser du noen generelle retningslinjer som er anbefalt av Mattilsynet. Du kan også lese mer i Mattilsynets brosjyre «Trygg mat – Grunnleggende hygiene for serveringssteder».

  • Det skal vaskes ofte i rom og på flater hvor det lagres mat
  • Benker og overflater skal være enkle å vaske av
  • Alle redskaper som brukes i matlagingen skal rengjøres etter bruk
  • Kluter må byttes ofte eller vaskes på minst 65, og alternativt også legges i klor over natten
  • Vaske hendene så ofte du kan og etter hvert toalettbesøk
  • Opphold deg hjemme dersom du er syk

Kjøling

Et annet viktig element i internkontrollen er kjøling av matvarer. Det kan veldig lett oppstå bakterievekst. F.eks. hvis maten allerede er varmebehandlet er det veldig viktig å kjøle den ned raskt dersom den skal oppbevares på kjøl. Sørg for at din kantine har god kontroll på temperaturer på alle kjølelagre og kjøleskap. De ansatte skal sjekke temperaturene regelmessig og det skal dokumenteres i henhold til de ulike kravene som er satt.

Her er noen tips til kjøling av mat:

  • Mat som har vært varmebehandlet må raskt kjøles ned til under 4 ºC. Helst i løpet av to timer eller kortere.
  • Skriv på dato før du lagrer ting i kjøl eller frys slik at du kan holde øye med holdbarheten.
  • Ikke tin opp mat i romtemperatur – bruk heler kjøleskap. Da dannes vesentlig mindre bakterier.
  • Fordel maten i mindre porsjoner for at den raskere lar seg kjøle ned.

Godt lederskap

For å sikre at rutinene blir fulgt er det viktig å ha et godt lederskap av kantinen. Alle de ansatte skal vite hva internkontrollen innebærer. I tillegg skal de ha god kjennskap til krav og oppfølging av de ulike punktene.

Her er det derfor viktig med god og grundig opplæring, samt følge opp de ansatte over tid. En egnet ansatt skal ha lederansvaret som skal sørge for god internkontroll i kantinen.

Med kantinedrift fra Løvetann kan du være sikker på at de ansatte har den nyeste kunnskapen om internkontroll. Vi holder jevnlige kurs med våre ansatte og frisker opp deres kunnskap når det trengs. Vi er veldig opptatt av å levere høy kvalitet til riktig pris. Og vi er kjent for våre serviceinnstilte medarbeidere som alltid har et smil om munnen. Du kan lese mer om Løvetann her. Eller hvis du er klar for å ta en prat med oss kan du klikke her.

3. Variert og sunn mat

De fleste vil sette pris på en sunn lunsj i sin kantine. Det er i hvert fall noe som Løvetann er virkelig kjent for. Et variert kosthold sørger for at dine ansatte har det bra og får i seg det riktige drivstoffet for å ta unna resten av dagen. For å sørge for at det blir variasjon kan en for eksempel ha en salatbar hvor de ansatte kan komponere sin egen salat. En kan også lage ulike varmretter hver dag, eller ha ukesmenyer som skiftes ut jevnlig. Alle mennesker er ulike og vil ha ulike behov. Vi i Løvetann lytter derfor til våre gjester slik at vi tilpasser oss. Alt i alt ønsker vi å tilby våre gjester en flott opplevelse av lunsjen hvor alle føler seg sett og går ut fra kantinen med god energi.

Tallerkenmodellen

Å spise lunsj gir påfyll av energi. Men å spise sunt og variert gjør kroppen bedre i stand til å takle resten av dagen. I følge helsedirektoratet kan en gjerne benytte seg av det som kalles for tallerkenmodellen. Da blir du mer bevisst på hva du får i det og hvor mye. Her er noen tips til hvordan du kan spise mer variert ved hjelp av tallerkenmodellen:

Foto: Aina Hole / Helsedirektoratet.
  • 1/3 av tallerkenen bør bestå av friske grønnsaker. Dette er lett å få til med en salatbar i kantinen.
  • 1/3 kan være fisk, kjøtt eller vegetaralternativ
  • 1/3 ris, potet eller pasta (alternativt andre typer karbohydrater)

Kantinedrift i Oslo og omegn

Med en kantine fra Løvetann kan vi love deg at vi sørger for en variert lunsj med retter fra flere verdenshjørner. Vi er opptatt av smak, kvalitet og service. Og vi er også opptatt av å gi deg det beste som er mulig å levere til en riktig og fornuftig pris. Ta kontakt med oss i dag for å ta en helt uforpliktende prat om kantineløsninger og drift av kantine. Vi leverer kantinedrift til bedrifter i Oslo og omegn med mellom 50 – 3000 ansatte.

Ring oss gjerne på telefon 22 23 22 22 om du har spørsmål.

Løvetann AS | kantine & personalrestaurant

Vårt mål er at lunsjpausen skal være dagens høydepunkt. Våre kantiner serverer sunn lunsj og hjemmelaget kantinemat med internasjonalt preg som gir inspirasjon og energi til resten av arbeidsdagen, og senker sykefraværet.

Sosialt

Kanskje du også vil like:

La oss ta en prat

Løvetann har drevet kantine for bedrifter med mellom 50 til 3000 ansatte i Oslo og omegn i snart 30 år.

14 + 13 =

Merete Anfinnsen

Merete Anfinnsen

Daglig leder av Løvetann AS

Etter flere års erfaring fra ingeniørhøyskole, hotellhøyskole og kantinedrift, stiftet Merete Anfinnsen sitt eget selskap.

Da hun startet Løvetann i 1995 tok hun med seg gode erfaringer om hvordan ting burde gjøres og hva man skulle unngå å gjøre.

Nå er det snart 30 år siden Løvetann ble en realitet, og bedriften har i dag 20 fornøyde ansatte og i snitt under to prosent sykefravær.

Løvetann drifter cirka 20 kantiner i Oslo & omegn.